Retningslinjer for salg og skjenking av alkohol for perioden 2024-2028

Retningslinjer for salg og skjenking av alkohol for perioden 2024-2028, Namsskogan kommune, Trøndelag
Vedtatt i kommunestyrets sak 116/24 den 12.12.2024

Lenke til retningslinjer for salg og skjenking av alkohol for perioden 2024-2028 (PDF, 79 kB)

Planen gir retningslinjer for Namsskogan kommunes alkoholpolitikk i tiden 2024-2028 (kommunestyrets valgperiode).
Retningslinjene gjelder som et supplement til Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. av 02.06.1989 nr. 27 og Forskrift om omsetning av alkoholholdig drikk mv. av 08.06.2005 nr. 538. 
Planen har fått behandling i kommunestyret.
DEL I - Innledning  
1.    Formål med planen
a.    Namsskogan kommune ønsker å legge til rette for forsvarlig håndtering av alkohol som salgs- og nytelsesvare.
b.    Namsskogan kommune har som mål å begrense i størst mulig utstrekning de samfunnsmessige og individuelle skader som alkoholbruk innebærer gjennom et godt og nært samarbeid med bevillingshaverne.

2.    Tiltak mot alkoholmisbruk
c.    Namsskogan kommune kan gi tilskudd til foreninger og andre som ønsker å gjennomføre rusfrie arrangement. Det skal legges vekt på utbygging av kommunale fritidstilbud for ungdom.
d.    Forebyggende arbeid skal prioriteres. I skoleverket skal det legges vekt på undervisningsopplegg om alkohol og andre rusmidler. Kommunens ulike faginstanser, herunder ungdoms/fritid og helsetjeneste, skal legge vekt på å gi informasjon om skadevirkninger som følge av rusmiddelbruk.
e.    Familiesenteret/ruskoordinator og folkehelse skal gjennom dette planarbeidet få innsyn i lov og forskrift slik at de er i stand til å ivareta sine oppgaver i henhold til alkoholloven.

DEL II – Felles regler for alminnelige salgs- og skjenkebevillinger  
1.    Bevillingsperiode
Bevillingsperioden skal være inntil 4 år, og følge valgperioden. Salgs- og skjenkebevillinger videreføres i utgangspunktet, uten at bevillingshavere må søke på nytt (jf. Alkohollovens § 1-6, 3. ledd). Unntak er bevillingshavere som i løpet av bevillingsperioden har fått bevillingen inndratt på grunn av alvorlige brudd på alkohollovgivningen, jf. alkoholforskriftens kap. 10, eller hvis det har kommet fram andre merknader eller hendelser i løpet av bevillingsperioden som tilsier at bevillingen må vurderes på nytt.
Dersom spørsmålet om fornyelse av gitt bevilling ikke er endelig avgjort innen bevillingsperiodens utløp, er bevillingen fortsatt gyldig inntil utgangen av den måned hvor endelig vedtak om ny bevilling er truffet, likevel ikke utover 3 måneder fra begynnelsen av den nye bevillingsperioden.

2.    Bevilling for salg og skjenking
Alle skjenkesteder som serverer alkohol, må ha skjenkebevilling. Det gis bevilling for alle alkoholgrupper (øl, vin og brennevin).

Alle salgssteder som selger alkohol, må ha salgsbevilling. Det gis bevilling for salg av alkoholholdig drikk med høyst 4,7 volumprosent (eks. øl og rusbrus).

Ved tildeling og fornyelse av bevilling skal det legges vekt på om søker kan anses egnet til å ha bevilling.

Ved tildeling av skjenkebevilling skal skjenkelokalets beliggenhet, størrelse og beskaffenhet samt målgruppe for virksomheten tillegges vekt.

Det gis ikke salgsbevilling til kiosk/storkiosk eller bensinstasjon, jf. alkoholforskriften § 3-4.

Det skal som hovedregel være både styrer og stedfortreder tilknyttet salgs- og skjenkebevillingen. Det kan i særlige tilfeller gjøres unntak fra krav om stedfortreder dersom det virker urimelig å kreve det, blant annet av hensyn til salg- og skjenkestedets størrelse jf. Alkoholloven § 1-7c første ledd.

Styrer og stedfortreder må være ansatt i virksomheten eller arbeide der i kraft av eierstilling jf. Alkoholloven § 1-7c 2. Bevillingshaver må straks søke om godkjenning av kommunen, når styrer eller stedfortreder slutter.

Som styrer kan bare utpekes den som har styringsrett over salg eller skjenking, herunder ansvar for å føre tilsyn med utøvelsen av bevillingen. I styrers fravær påhviler styrers plikter stedfortreder jf. Alkoholloven § 1-7c andre ledd.

Både styrer og stedfortreder må ha gjennomført og bestått kunnskapsprøven. Kunnskapsprøven kan gjennomføres etter avtale med Servicetorget i kommunen. Gebyr avkreves. Gebyrets størrelse følger til enhver tid alkoholforskriften § 5-6.

Det er en forutsetning at skjenkestedet er tildelt serveringsbevilling, og daglig leder må ha bestått etablererprøven.

Ved eierskifte eller vesentlige endringer i konseptet/driftsmønster skal det umiddelbart søkes ny bevilling.

Alle salgs- og skjenkesteder må ha et system og rutiner for å sikre at alkoholregelverket overholdes. Det er bevillingshaveren som har det formelle ansvaret for å utforme et internkontrollsystem, men det vil ofte være daglig leder for salgs- eller skjenkestedet og styrer/stedfortreder som faktisk utarbeider systemet. Guide til god internkontroll etter alkoholloven - Helsedirektoratet

3.    Saksbehandling - søknad om salgs- og skjenkebevillinger
a.    Søknaden
Søknad om salgs- eller skjenkebevilling skal leveres/sendes til Namsskogan postmottak. Kommunen kan pålegge søkeren å dokumentere de opplysninger som er nødvendig for å kunne ta stilling til kravene i §§ 1-7b og 1-7c er oppfylt, herunder ved behov pålegge søkeren å legge frem finansieringsplan, driftsbudsjett og likviditetsbudsjett for virksomheten.

b.    Tidsfrister
Namsskogan kommune tilstreber raskest mulig behandlingstid for salgs- og skjenkebevillingssøknader, samtidig som vi skal ha en forsvarlig håndtering av søknadene.

Saksbehandlingstid på søknader om salgs- og skjenkebevilling er opp til 4 måneder. Søknad må derfor sendes inn i god tid før oppstart av skjenke- eller salgsstedet.

Alkohollovens og forvaltningslovens saksbehandlingsregler gjelder.

Etter at søknad med nødvendig dokumentasjon er mottatt, skal kommunen så raskt som mulig sende søknad på høring. Søker får kopi og holdes oppdatert på saksbehandlingstid.  

Søknaden sendes på høring til følgende instanser: (jf. Alkoholloven § 1-7 andre ledd)
•    politiet 
•    familiesenteret
•    skatte og avgiftsmyndighetene.

Vedtak i salgs- og skjenkebevilling avgjøres av kommunestyret.

Melding om gitte bevillinger sendes politiet, kommunens kontrollør og skatte- og avgiftsmyndighetene jf. Alkoholloven § 1-7 fjerde ledd.

Kommunens enkeltvedtak etter alkoholloven kapittel 3, 4 og 7 samt § 1-8 kan påklages statsforvalteren, jf. alkohollovens § 1-16.
Dette gjelder i hovedsak vedtak om:
•    Salgsbevilling
•    Skjenkebevilling
•    Gebyr og avgifter
•    Prikktildeling
•    Inndragning

c.    Saksbehandling – endring av salgs- og skjenkebevillinger
1.Endring i salgs- og skjenkebevilling (ved skifte av styrer eller/og stedfortreder) avgjøres administrativt av kommunedirektøren eller den som delegeres myndigheten.
2.Endring i salgs- og skjenkebevilling (ved endringer i driftskonsept eller/og i eierforhold) må behandles av kommunestyret. 
Søknaden sendes på høring til de instanser som er relevante for søknaden, herunder:
•    politiet 
•    familiesenteret
Sendes også på høring til skatte og avgiftsmyndighetene ved endring nr.2.

d.    Utvide skjenkearealet for en enkelt anledning
Bevillingen gjelder for et bestemt lokale og en bestemt type virksomhet. Bevillingen kan for en enkelt anledning utvides til å gjelde også utenfor skjenkelokalet jf. alkoholloven § 4-2 fjerde ledd.
Søknad om utvidet skjenkebevilling skal være inne hos kommunen senest 40 dager før arrangement skal finne sted.
Utvidelse i skjenkebevilling for en enkelt anledning avgjøres administrativt av kommunedirektøren eller den som delegeres myndigheten.
 

DEL III – Skjenkebevilling for alle alkoholgrupper (øl, vin og brennevin)
1.    Ambulerende bevilling – Alkoholloven § 4-5
Kommunestyret har opprettet 2 ambulerende skjenkebevillinger, som kan tildeles person(er) for skjenking til deltagere i sluttet selskap på samme dato.
Ambulerende bevilling kan gis for skjenking av øl, vin og brennevin.

Det skal utpekes en styrer og stedfortreder for bevillingen jf. § 1-7c. Det kan gis unntak fra kravet om stedfortreder dersom kravet er urimelig tyngende. Det er ikke krav om kunnskapsprøve.

Det er ikke krav om at det skal innhentes uttalelser fra politiet og familiesenteret før bevilling gis.

Saksbehandlingstid for søknader om ambulerende skjenkebevilling er 3 uker. Søknaden må være innkommet senest tre uker før arrangementet. Kommunen kan unnlate å behandle for seint innkomne søknader.

Ellers skal skjenketiden for ambulerende bevillinger følge de gjeldene skjenketidene i kommunen.
Ambulerende bevillinger er tenkt ved bryllup, jubileum og lignende arrangementer.

Det kan gis ambulerende bevilling for alkoholholdig drikk i gruppe 2 og 3 til skjenkesteder som kun har ordinær bevilling for kun gruppe 1, under forutsetning av at det skjenkes til et sluttet selskap.

Med «sluttet selskap» menes at:
•    det allerede, og før skjenkingen begynner, er dannet en sluttet krets av personer, som samles for et bestemt formål i et bestemt lokale, f.eks. til bryllup, konformasjon osv.
•    deltakerne må ha en eller annen tilknytning til den eller de som inviterer til selskapet. Det er ikke tilstrekkelig at man før skjenkingen begynner skriver seg på en liste eller kjøper billetter.
•    deltakerne skal ikke være invitert via sosiale medier, nyhetsbrev og annonse.
•    arrangement skal ikke være gjort kjent offentlig.
•    det skal ikke være påmelding på arrangementet.
•    dersom et arrangement finner sted i et selskapslokale, må invitasjon komme fra arrangør av arrangementet, ikke fra selskapslokalet.

2.    Bevilling for en enkelt anledning alkoholloven § 1-6
Det kan etter søknad gis bevilling for en enkelt bestemt anledning (maks 1 uke)
Bevillingssøker må ha en reell tilknytning til virksomheten som søker bevilling.

Det skal utpekes en styrer og stedfortreder for bevillingen jf. alkoholloven § 1-7c. Det er ikke krav om kunnskapsprøve.

Ellers skal skjenketiden for enkelt anledning følge de gjeldene skjenketidene i kommunen.

Saksbehandlingstid for søknader om enkeltanledning er 3 uker. Søknaden må være innkommet senest tre uker før arrangementet. Kommunen kan unnlate å behandle for seint innkomne søknader.

Søknaden sendes på høring til følgende instanser: (jf. Alkoholloven § 1-7 andre ledd)
•    politiet 
•    familiesenteret
Aldersgrense for adgang til enkeltanledning settes til 16 år for arrangementer som skjenkes kun alkoholholdig drikk under 4,7 % (Gruppe 1), og 18 år for arrangementer som skjenkes over 4,7 % (Gruppe 2 og 3).

Vilkår:

•    Det skal ikke skjenkes av brennevin til personer under 20 år
eller skjenkes av lettøl og lettvin til person under 18 år. De samme aldersgrensene gjelder for den som skjenker alkoholholdig drikk.
•    Alkoholholdig drikk skal ikke skjenkes til åpenbart beruset person.
•    Det må påses at gjester ikke nyter medbrakt alkoholvare, og at de ikke tar med seg alkoholvarer når de forlater skjenkelokalet.
•    Kommunen kan foreta kontroll av skjenkevirksomheten ved uanmeldt besøk av kommunens kontrollører. Kontrollørene kan oppholde seg i skjenkelokalet så lenge dette anses nødvendig for å observere om det finner sted brudd på skjenkebestemmelsene.

DEL V – Felles vilkår for salgs- og skjenkebevillinger  
1.    Tiden for salg av øl – alkoholloven § 3-7
Salg og utlevering av alkoholholdig drikk med høyst 4,7 volumprosent (eks. øl og rusbrus) kan skje innenfor lovens maksimaltid:

•    Mandag–fredag: kl. 08.00–kl. 20.00
•    Dager før søn- og helligdager: kl. 08.00–kl. 18.00.
Dette gjelder ikke dagen før Kristi himmelfartsdag, som regnes som en vanlig hverdag jf. alkoholloven § 3-7. Salg og utlevering av alkoholholdig drikk skal ikke skje på søndag- og helligdager, 1. og 17. mai.

2.    Tiden for skjenking av alkoholholdig drikk – alkoholloven § 4-4
Skjenking av alkoholholdige drikkevarer foregå til følgende tider:

•    Alkoholholdig drikke over 4,7 og mindre enn 22 volumprosent (Øl og vin)
Kl.08.00til kl.01.00 søndag tom torsdag
Kl.08.00 til kl.02.30 fredag og lørdag, i mellomjula fra 26.12.– 01.01 og 16.mai.
Når denne ikke falles på bevegelig helligdag.
•    Alkoholholdig drikke som inneholder fra og med 22 til og med 60 volumprosent, (Brennevin)
Kl.13.00 til kl.01.00 søndag tom torsdag.
Kl.13.00 til kl.02.30 fredag og lørdag, mellomjula fra 26.12.– 01.01 og 16.mai.
Når denne ikke faller på bevegelig helligdag
•    Ellers skal skjenketiden for alkoholholdig drikker følge skjenkestedets åpningstid, slik at skjenkingen skal opphøre senest ½ time før stedet skal stenge. Det skal ikke i noe tilfelle skjenkes alkoholholdig drikk senere enn kl. 02.30.

3.    Kontroll
Namsskogan kommune kjøper kontrolltjenester av eksternt firma for kontroll av salgs og skjenkesteder.
I kontrollrapporten skal det gis en beskrivelse av situasjonen på skjenke- og salgsstedet under kontrollen, uavhengig av om det avdekkes brudd på bevillingen eller ikke.

4.    Gebyr for salg og skjenking
For salgs- og skjenkebevilling for alkoholholdig drikk betales et årlig gebyr beregnes på grunnlag av omsatt mengde av alkoholholdig drikk. Departementet kan gi forskrifter om beregning og innbetaling av gebyret, jf. Alkoholloven § 7-1 og alkoholforskriften. § 6-2.

Namsskogan kommune beregner sine gebyrer på bakgrunn av foregående års omsetning, og bruker dermed foregående års gebyrsatser som grunnlag for satsene.

For ambulerende bevilling betales et gebyr i henhold til alkoholforskriften. § 6-2.

Gebyr enkeltanledninger belastes etter gjeldende gebyr og betalingssatser for Namsskogan kommune i det aktuelle året.

Namsskogan kommune ved sentraladministrasjon krever inn gebyret.

5.    Delegering til kommunedirektør på kommunestyrets ansvarsområde

Kommunedirektør gis myndighet til å treffe vedtak om prikketildeling jf. alkoholforskriften kap. 10  og godkjenne søknad om endring av styrer og stedfortreder jf. alkoholloven § 1-7c

Kommunedirektør gis myndighet til å treffe vedtak etter søknader om skjenkebevilling
-    Til deltakere i sluttet selskap (ambulerende skjenkebevilling) jf. alkoholloven § 4-2 (2)
-    For en enkelt anledning jf. alkohollovens § 1-6 (2)
-    Utvidelse i skjenkebevilling for en enkelt anledning

6.    Overdragelse
Bevillingen faller bort ved overdragelse av virksomheten. Det samme gjelder ved overdragelse av alle eller en dominerende andel av aksjene eller andelene i et selskap som eier slik virksomhet. Virksomheten kan likevel fortsette på den tidligere bevilling i inntil tre måneder, så fremt bevillingsmyndigheten er underrettet om dette og det søkes om ny bevilling uten ugrunnet opphold, og senest innen 30 dager, etter overdragelsen., jf. alkoholloven § 1-10 første ledd.

7.    Sanksjonsreglement
Sanksjonssystemet skal sikre at bevillingen utøves i samsvar med regler gitt i eller i samsvar med alkoholloven

I alkoholforskriften § 10-2 vises det til følgende:
Ved overtredelser som nevnt i § 10-3 skal kommunen tildele bevillingshaver et bestemt antall prikker. Likeartede brudd avdekket ved samme kontroll skal anses som ett enkelt brudd. Dersom bevillingshaver i løpet av en periode på to år er tildelt til sammen 12 prikker, skal kommunestyret inndra bevillingen for et tidsrom på én uke. Dersom det i løpet av toårsperioden blir tildelt flere enn 12 prikker skal kommunestyret øke lengden på inndragningen tilsvarende.
Ved beregning av toårsperioden skal overtredelsestidspunktene legges til grunn.
Toårsperioden gjelder uavhengig av om bevillingen er fornyet i løpet av perioden, jf. alkoholloven § 1-6.

Følgende viser en oversikt over tildeling av prikker ved overtredelser jf. alkoholforskriften § 10.3:

Type overtredelse

Antall prikker som kan ilegges

– Salg, utlevering eller skjenking til person som er under 18 år
– Brudd på bistandsplikten
– Brudd på kravet om forsvarlig drift
– Hindring av kommunal kontroll

8 prikker

– Salg og utlevering til person som er åpenbart påvirket av rusmidler
– Brudd på salgs-, utleverings- og skjenketidsbestemmelsene
– Skjenking av alkoholholdig drikk gruppe 3 til person på 18 eller 19 år
– Brudd på alderskravet til den som selger, utleverer eller skjenke alkoholholdig drikk

4 prikker

– Det gis adgang til lokalet til en person som er åpenbart påvirket av rusmidler, eller bevillingshaver sørger ikke for at person som er åpenbart påvirket av rusmidler forlater stedet.
– Mangler ved bevillingshavers internkontroll
– Manglende levering av omsetningsoppgave innen kommunens frist
– Manglende betaling av bevillingsgebyr innen kommunens frist
– Brudd på krav om styrer og stedfortreder
– Gjentatt narkotikaomsetning på skjenkestedet
– Gjentatt diskriminering

2 prikker

– Brudd på kravet om alkoholfrie alternativer
– Brudd på regel om skjenkemengde
– Konsum av medbrakt alkoholholdig drikk
– Gjester medtar alkohol ut av lokalet
– Brudd på krav om plassering av alkoholholdig drikk på salgssted
– Brudd på vilkår i bevillingsvedtaket
– Brudd på reklameforbudet, andre overtredelser som omfattes av alkohollovens § 1-8 første ledd, jf. blant annet alkoholloven § 3-1 sjette ledd§ 4-1 annet ledd§ 8-6§ 8-6a§ 8-12 og § 8-13

1 prikk

 

Saksbehandling ved prikketildeling og inndragning
Der det foreligger grunnlag for prikketildeling, skal kommunen sende ut forhåndsvarsel om tildeling av prikker, jf. forvaltningsloven § 16.

Administrasjonen fatter enkeltvedtak om tildeling av prikker. Bevillingshaver skal i forbindelse med vedtaket orienteres om mulige konsekvenser ved ytterligere prikketildelinger.

Dersom det foreligger helt spesielle og svært formildende omstendigheter, kan kommunen tildele færre prikker for en overtredelse enn det som følger av § 10-4.

Dersom det foreligger svært skjerpende omstendigheter, kan kommunen tildele flere prikker for en overtredelse enn det som følger av § 10-4.

Vedtak om prikketildeling kan påklages etter forvaltningslovens regler. Der klageretten ikke benyttes, kan tildelingen av prikker likevel påklages i forbindelse med klage på senere vedtak om inndragning hvor tildelingen av prikker inngår som grunnlag § 10-5.

Dersom tildeling av prikker danner grunnlag for inndragning, skal kommunen sende ut forhåndsvarsel om inndragning av bevillingen, jf. forvaltningsloven § 16.

Kommunestyret fatter enkeltvedtak om inndragning av bevilling på grunnlag av tildeling av prikker. Inndragningsvedtaket skal begrunnes jf. forvaltningsloven § 25. Begrunnelsen må komme frem av underretningen om vedtak som sendes til bevillingshaver.

Kommunestyret kan ved svært skjerpende omstendigheter også øke lengden på inndragningen utover det som følger av § 10-2, i de alvorligste tilfellene for resten av bevillingsperioden.

Kommunen bør iverksette vedtak om inndragning innen fire uker etter vedtakelsesdato.