Namsskogan kommune har i samarbeid med kommunene i Namdalen gått til anskaffelse av ulike typer velferdsteknologi. Dette er i tråd med nasjonale anbefalinger om å ta i bruk teknologi for å gi brukere av omsorgstjenesten økt trygghet og mestring. Målet er også at kommunen skal kunne legge til rette for at flest mulig kan bo i egen bolig så lenge som mulig. Teknologien skal ikke erstatte nødvendige helse og omsorgstjenester, men være et supplement til dagens tjeneste.
• Velferdsteknologi er en fellesbetegnelse på tekniske hjelpemidler og løsninger som kan bedre evnen din til å klare deg selv, gi økt trygghet og mestring. Velferdsteknologi skal være et supplement til tradisjonell helse og omsorgstjeneste.
• «Med velferdsteknologi menes først og fremst teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet, og styrker den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan også fungere som støtte til pårørende og ellers bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet. Velferdsteknologiske løsninger kan i mange tilfeller forebygge behov for tjenester eller innleggelse i institusjon.» (st.mld 29, 2012-1013)
• Helsedirektoratets anbefalinger: -Varling og lokaliseringsteknologi - Elektronisk medisineringsstøtte - Elektroniske dørlåser - Digitalt tilsyn (utvidet trygghetsalarm med sensorer eller kamera) - Oppgraderte sykesignal/pasientvarslingsanlegg - Logistikkløsning for optimale kjøreruter og bedre kvalitet i hjemmetjenesten. Hver enkelt kommune må vurdere hva som vil være gode løsninger for brukere i egen kommune.
• Følelsen av trygghet og mestring er grunnleggende for god livskvalitet. Ved sykdom kan teknologien bidra til at trygghet og mestringsfølelse opprettholdes. De fleste som er i kontakt med helse og omsorgstjenesten ønsker å bo lengst mulig hjemme og klare seg selv. Med å ta i bruk tekniske hjelpemidler kan dette være mulig.
• Velferdsteknologi kan ikke, og skal ikke, erstatte menneskelig omsorg. Men teknologien kan bidra til bedre menneskelig omsorg, ved å gi helsepersonell mer tid til å konsentrere seg om de mellommenneskelige delene av jobben.
• Det er et mål å gi brukere mer fleksibilitet i eget liv.
• Kommunen har i de siste årene fått ansvar for å levere tjenester til flere og mer omfattende brukergrupper innen helse og omsorg. Velferdsteknologi skal bidra til at kommune skal være bedre rustet til å møte fremtidens omsorgsbehov
Vi ønsker at velferdsteknologi skal være et tiltak innenfor det forebyggende helsearbeidet og et supplement til andre helsetjenester.
Vi oppfordre alle til å være bevisste og tilrettelegge i egen bolig.
Teknologi kan brukes i alle aldersgrupper, til friske og til de med helseutfordringer. Tidlig start med teknologi kan gi økt mestring, kontroll over egen situasjon og økt trygghet i hverdagen.
Sist endret 09.02.2021 09.27